Wie is Ixon?

Ixon werd opgericht in 1996 door Thierry Maniguet, de huidige CEO van het bedrijf. Ixon is een belangrijke mondiale speler onder de fabrikanten van motorkledij. Ixon is, dankzij de ontwikkeling van zijn producten in Macon, de productie in Azië en de wereldwijde verdeling is Ixon een merk dat overal geïntegreerd is.

Ixon in de MotoGP

  • Ixon levert uitrustingen aan piloten in MotoGP, Moto2 en Moto3 sinds acht jaar.
  • Deze aanwezigheid in de competitie gaf Ixon de kans om racing producten te ontwikkelen met een wereldwijde bekendheid.
  • Ixon heeft een Racing Atelier in Macon waar alle pakken op maat gemaakt worden voor de rijders. Er is ook een mobiel Atelier in de MotoGP paddock om de service tijdens de Grand Prix te voorzien.
  • Het mechanisme van de airbag in MotoGP werd gerealiseerd in samenwerking met het bedrijf In&Motion.
Goedgekeurd door DORNA in MotoGP

Wie is In&Motion?

Gevestigd in Annecy in de Haute-Savoie in Frankrijg, is In&Motion een bedrijf dat ingewerkte airbagsystemen ontwerpt. Op dit moment heeft In&Motion de Motor Airbag ontwikkeld met Ixon en de Ski Airbag met Rossignol.

Ixon en de ontwikkeling van de Airbag

  • Er bestaan drie verschillende airbags in MotoGP waaronder die van Ixon (met In&Motion). De airbag wordt gebruikt door GP-rijders sinds verschillende seizoenen. Xavier Siméon en Bradley Smith waren de eersten om de airbag te testen en gebruiken in MotoGP. De airbag is verplicht sinds 2018.
  • Er bestaan slechts drie airbag systemen die goedgekeurd zijn door Dorna voor MotoGP, waaronder Ixon en In&Motion.
  • Deze technologische ontwikkeling in MotoGP lag aan de basis van een airbag die gecommercialiseerd kon worden voor het grote publiek.

Het objectief van Ixon bij de ontwikkeling van de airbag voor de motorrijder

Ixon heeft de volgende objectieven vooropgesteld bij de ontwikkeling van de motor airbag:

  • Een haalbare prijs en dus toegankelijk voor een breed publiek.
  • Bruikbaar voor elke vorm van motorrijden op de weg
  • Een gebruik dat kan gecombineerd worden met alle motoruitrustingen op de markt.
  • Een draadloze technologie die ook geen pré-uitrusting op de motor vereist. En zeer efficiënt nog voor de eerste impact.

Objectieven van Ixon in verhouding tot de airbags die momenteel op de markt zijn.

  • Een aantal is geïntegreerd in een bestaand jas of combi. Dit maakt het noodzakelijk om een jas of combi te kopen EN een airbagsysteem, terwijl de motorrijder al een jas of combi heeft.
  • De meeste zijn via een draad verbonden met de motor, want ongemakken veroorzaakt op het vlak van ontplooiingssnelheid en connectie voor wie meer dan één motor bezit.
  • Velen zijn bovenop de jas geplaatst wat vaak als esthetisch minder mooi ervaren wordt.
  • Een aantal vereist de plaatsing van een ontvanger op de motor of scooter, wat ervoor zorgt dat de airbag niet op alle gebruikte motoren functioneert.
  • Een aantal vereist het terugsturen van de airbag naar de verkoper om het gaspatroon te vervangen nadat de airbag geactiveerd geweest is.
  • De meesten hebben het gaspatroon op de borstkas in contact met de ribben, wat ervoor zorgt dat bij het opblazen van de airbag trauma’s kunnen ontstaan.
  • Heel wat airbags worden verkocht aan een prijs die niet haalbaar is voor een breed publiek.

Hoeveel kost de airbag jas IX-Airbag U03?

  • De Ixon airbagjas IX-Airbag U03 wordt eind september gelanceerd aan de prijs van 399,99 euro.
  • De airbag jas werkt 48 uur na de eerste activering.
  • Daarna moet de gebruiker een abonnement nemen dat nodig is om de airbag te laten werken na 48 uur.
  • Deze periode laat toe om de airbag jas twee dagen te laten werken na de aankoop en eerste activering.
  • Indien u de airbag jas koopt en deze pas later activeert, begint de periode van 48 uur slechts te lopen na die activering.

Service abonnement: de prijs

De airbagjas IX-Airbag U03 bestaat uit de jas en een service abonnement. De mogelijkheden voor dit abonnement zijn de volgende:

  • 12 € per maand na inschrijving bij In&Motion
  • Mogelijkheid tot eenmalige betaling per jaar van 120 € (10 € per maand)
  • Mogelijkheid om een definitief abonnement te nemen aan 399 €
  • Mogelijkheid om eigenaar te worden van de In&Box na drie jaar aan 99 €
  • 8 € per maand om de ‘piste’ optie te activeren met een verschillend algoritme of 25 € per jaar.  Deze maandelijkse optie kan geannuleerd worden na één maand.
  • Mogelijkheid om het abonnement te onderbreken en het later opnieuw op te starten (de In&Box opsturen naar In&Motion)

Inhoud van het abonnement en de diensten

  • De technologie van de IX-Airbag U03 evolueert en heeft constante ontwikkelingen om de prestaties te verbeteren. Het algoritme krijgt een update van zodra er een nieuwe versie beschikbaar is.
  • De updates van het algoritme gebeuren op basis van informatie die van de gebruikers komt. Elke gebruiker deelt zijn rij-ervaring met In&Motion telkens wanneer hij of zij zich verbindt met zijn computer of in een Wifi-omgeving.
  • Het algoritme ‘piste’ krijgt updates via de GP-rijders die al jaren met het airbag systeem rijden.
  • Het algoritme ‘route’ krijgt updates sinds 2017 via 500 testrijders die ondertussen al bijna 2 miljoen kilometers gereden hebben.
  • De box heeft een garantie en wordt vervangen binnen de 72 uur. De garantie blijft geldig zolang het abonnement loopt en is 2 jaar geldig na de definitieve overname.
  • Een IOS en Android applicatie zorgt ervoor dat de werking kan bekeken worden, alsook het niveau van de batterij en de updates.
  • Een VIP service in het Nederlands, Frans, Engels, … is beschikbaar voor alle vragen of diensten.
  • Het abonnement geeft recht op een nieuwe elektronische doos indien er een nieuwe versie beschikbaar is.
  • De ontwikkelingen van nieuwe functies zoals de Call Rescue (begin 2019) is voorzien.

AIRBAG U03

de airbag jas Ixon IX-Airbag U3 Het antwoord van Ixon op de noden van de markt en de ongemakken die momenteel bestaan: de airbag jas Ixon IX-Airbag U3

De voordelen van de Airbag Ixon IX-Airbag U03

  • De Ixon Airbag IX-AirbagU03 is universeel.
  • Hij wordt gedragen onder de motorjas, onafhankelijk van het merk en zelfs bij gecentreerde modellen.
  • Hij werkt op alle types wegmotoren: touring, sport, circuit, roadster en scooter.
  • Hij kan geplaatst worden onder een Ixon lederen pak of elk ander lederen pak dat genoeg plaats biedt en genoeg souplesse heeft om de airbag tot ontplooiing te laten komen.
  • Hij maakt gebruik van draadloze technologie die een snelle ontplooiing toelaat, nog voor de eerste impact.
  • Hij werkt autonoom en er is geen behoefte aan een afzonderlijk systeem naast de airbag jas zelf.
  • De ontplooiingstechnologie is ingewerkt in een gehomologeerde rugbeschermer.
  • Het gastpatroon kan vervangen worden door de gebruiker zelf.
  • Er is een groot comfort: licht, ademend en elastisch.
  • Er is een grote autonomie van 20 u, heroplaadbaar via een mini USB fiche.
  • Beschikbaar in vijf maten: S, M, L, XL, XXL.

De technologie van de IX-Airbag U03

  • Hij weegt: 1340 gram
  • Volledige opgeblazen in 55 ms – elektronische detectie en pyrotechnische ontplooiing in 33 ms – opblazen van de 12 liter zak in 22 ms, dus voor de directe impact en voor het landen op de grond.
    • In geval van botsing met directe impact wordt het object geraakt na 90 ms
    • Een draadgestuurd airbagsysteem moet wachten op het opspannen van de draad (100 ms) en de duur van het opblazen (100 ms) = 200 ms. De draadgestuurde airbag is slechts effectief bij secondaire impact.
  • Een algoritme zorgt voor het opblazen via het behandelen van 1000 GPS signalen per seconde, een gyroscoop en een acceleratiemeter.
  • Het leeglopen van de airbag begint na 10 seconden en is beëindigd 60 seconden zodat de betrokkene weer alle bewegingsvrijheid heeft en desgevallend zijn weg kan verderzetten.
  • Het patroon is gevuld met 300 mg edelgas (vs 35 – 55 mg CO2 voor draadgestuurde airbags) De prijs bedraagt 99,99 € en het patroon kan gemakkelijk vervangen worden door de gebruiker zelf.
Elke milliseconde telt Elke milliseconde telt : Het hoofd van de motorrijder raakt de randen van de auto 90 milliseconden na het contact.

Welke zones van het lichaam worden beschermd en waarom?

Medische studies tonen aan dat de volgende zones die geraakt worden bij een motorongeval kunnen leiden tot zware en langdurige blessures. Dit zijn dus de zones die er belang bij hebben beschermd te worden door het airbag systeem:

  • Hoofd: 24% van de gevallen
  • Borstkas: 50% van de gevallen
  • Buik: 11% van de gevallen
  • Wervelkolom: 10% van de gevallen
  • Onderste ledematen: 4% van de gevallen
De beschermde zones van de airbag IX-Airbag U03 Gebaseerd op medische studies moet de airbag de volgende zones beschermen: buik, borstkas, hals, wervelkolom en sleutelbeenderen (en tegelijkertijd de rotatiehoek van het hoofd beperken).

De bouw van de IX-Airbag U03

  • De IX-Airbag U03 omvat een geïntegreerde en CE goedgekeurde rugbeschermer, soepel en verlucht via een rooster met honingraatstructuur die helpt om de ventilatie te bevorderen en de impact te verminderen.
  • Voor het comfort en de ademende kwaliteiten, is de IX-Airbag U03 uitgerust met een binnen afwerking in 3D Mesh, ademend, geventileerd en schokabsorberend.
  • Om perfect bij elke motorrijder te passen, is de IX-Airbag U03 uitgerust met een laterale uitrekbare band.
  • De elektronische doos van In&Box die het ontplooiingsmechanisme bevat, kan losgemaakt worden via een schuifknop en wordt geïnstalleerd met een simpele ‘klik’.

Test met aanrijding en ontplooiing Contact met het obstakel. Opblazen van de airbag. Het zitvlak van de motorrijder heeft het zadel met 10 cm verlaten en de airbag is al opgeblazen.

De erkenningen voor het Airbag systeem van In&Motion

In&Motion ontving verschillende erkenningen voor zijn motor en ski airbag producten:

  • CES Innovation Award – ‘Wearable technologies’ – CES in Las Vegas, het grootste salon voor technologische producten (Moto met Ixon)
  • ***** op de SRA (Franse associatie die de bedrijven en verzekeringen groepeert in de automobiele sector en belast is met technische studies en statistieken) (Moto met Ixon)
  • ISPO Award op het Salon Mondial du Sport in München (ski)
  • Red Dot Award (Internationale designwedstrijd) (ski)